Råd for bedre helse

Omega-3

Omega-3 er en fettsyre som kroppen ikke klarer å lage selv, og som vi må få tilført gjennom kosten. Fet fisk og tran er eksempler på gode kilder til omega-3.

Omega-3

Hva er omega-3?

Omega-3 er en essensiell fettsyre, som vil si at kroppen ikke klarer å lage denne selv. Omega-3 er likevel en viktig og nødvendig fettsyre for kroppen, ved blant annet å bidra til gunstige helseeffekter som forebygging av hjerte- og karsykdom.

Omega-3 fettsyrer hører til gruppen av flerumettede fettsyrer, og kan derfor ses på som «sunt» fett. Omega-3 fra fisk og annen sjømat inneholder EPA (eikopentosansyre) og DHA (doksaheksaensyre), som er de to best dokumenterte omega-3 fettsyrene.

Gunstige helseeffekter av omega-3

Omega-3 har en rekke gunstige effekter i kroppen:

  • Bidra til å vedlikeholde normal hjerte- og hjernefunksjon.
  • Bidra til å vedlikeholde normalt syn.
  • Gunstig for leddene.
  • Gunstig for kolesterolet.

Gode kilder til Omega-3

  • Fet fisk - eksempler på fet fisk er laks, ørret, makrell og sild.
  • Tran.

Omega-3 i kosttilskudd kan være basert på ulike oljer:

  • Fiskeolje: omega-3 fettsyrer (EPA og DHA).
  • Krillolje: omega-3 fettsyrer bundet til fosfolipider og den kraftige antioksidanten astaxanthin.
  • Selolje: omega-6 og omega-9 fettsyrer i tillegg til omega-3 fettsyrer.

Hvor mye omega-3?

Fordi Omega-3 fettsyrer er essensielle fettsyrer som kroppen ikke lager selv, trenger alle å få tilført omega-3 via kosten. Personer som spiser mindre enn 200 gram fisk i uken, anbefales å ta tilskudd med omega-3 eller tran. 5 ml tran daglig dekker behovet ditt for omega-3 og vitamin D.

Hva med deg som er allergisk mot fisk eller vegetarianer og veganer?

Ved allergi mot fisk reagerer kroppen på proteinet i fiskekjøttet. Tran og omega-3 er godt renset for fiskeprotein, og de fleste fiskeallergikere vil derfor tåle omega-3 og tran. Rådfør deg eventuelt med lege dersom du er sterkt plaget av fiskeallergi.

For vegetarianere og veganere finnes gode, vegetabilske alternative, som for eksempel Nycoplus Vegetabilsk Omega-3.


Kilder: Helsedirektoratet, Norsk elektronisk legehåndbok, Pronova, Norsk psoriasisforbund, Nycomed, Triomar, Europakommisjonen, Vitenskapskomiteen for mattrygghet og RELIS.